Ademhaling!image

Afgelopen week heb ik een 5-daagse Happiness cursus gevolgd. Met de steeds maar toenemende druk op onze tijd heb je meer energie nodig om met de stress van het dagelijks leven om te gaan. Vertrouwen, innerlijke vrede, enthousiasme en een lach – deze kwaliteiten komen van nature naar boven als het lichaam vol energie en vitaliteit is. Met de techieken van het Happiness programma leer je stress en negatieve emoties op te lossen, de geest te kalmeren en meer energie te krijgen.

Ademhaling is één van de belangrijkste levensbehoeften. Onze eerste inademing begint als we worden geboren en ons laatste uitademing blazen we uit als we doodgaan.
Je kan onderscheidt maken tussen een borst en buikademhaling. Veel van ons ademen met een borstademhaling. Deze ademhaling ontstaat vaak door stress. We zijn vaak te gehaast en onrustig waardoor we alleen maar het bovenste deel van onze longcapaciteit gebruiken.

Veel mensen ademen 12 tot 18 x per minuut. Zittend achter een computer is 6 x per minuut genoeg. Adem je sneller dan 6 x per minuut, dan kost dat (onnodige) energie.
Een ontregelde ademhaling zorgt voor een te lage koolzuurconcentratie in het bloed en dat is de boosdoener. Door te weinig koolzuur vernauwen je bloedvaten en zul je meer energie snelle suikers gebruiken.
Je merkt dit bijvoorbeeld ook door koude handen en koude voeten en minder goede concentratie.

Een goede ademhaling waarbij je diepe rust vindt in jezelf kan je leren bij verschillende yoga of meditatie trainingen.
Met als gevolg dat een betere ademhaling zorgt voor het ontgiften van het lichaam en dat alle emoties weer onder controle worden gehouden.
Europese onderzoekers hebben ontdekt dat er een link is tussen lichaam en geest. Bij elke emotie hoort een bepaald patroon:
Als we boos zijn ademen we kort en snel
Als we verdrietig zijn ademen we lang en diep

De beste ontspanningsoefening is een oefening die een ander helemaal niet ziet. Dan kun je hem zonder gene altijd doen. Deze simpele oefening gaat zo:

Adem in door neus en uit door je neus, zoals je altijd doet. Het enige dat je bewust doet is pauzeren na de uitademing. Niet zo lang mogelijk, maar net zo lang als prettig is.

 

Dit bericht werd geplaatst in Blog. Bookmark de permalink .