Nieuwsbrief | Maart 2020 |

Hoe ontstaat het beeld wat je over jezelf hebt? 

Je zelfbeeld vormt zich in de loop van jouw leven en zit in je hoofd. Je zelfbeeld vormt zich door wat je meemaakt.

Je wordt niet geboren met ideeën of gedachten over jezelf. Pas op een bepaalde leeftijd kun je over jezelf nadenken. Datgene wat je dan gaat denken over jezelf, wordt bepaalt door wat er tegen je wordt gezegd en door hoe je wordt behandeld.
Als je veel complimentjes krijgt en het gevoel hebt dat je geaccepteerd wordt zoals je bent, dan is dat positief voor je zelfbeeld.

Je ouders zijn hierbij in eerste instantie van groot belang, zeker als je nog klein bent. Als je veel waardering krijgt, ga je ook geloven dat je veel kan. Maar andersom geldt het ook. Als je veel afkeurende opmerkingen krijgt of vaak straf krijgt, dan is dat ook van invloed op hoe je over jezelf gaat denken.
Niet alleen je ouders, maar ook je vrienden hebben hierop invloed.

Ook de media spelen een rol in hoe je over jezelf denkt. Denk maar aan tijdschriften en reclames waar voortdurend ideaalbeelden voorbijkomen. Ideaalbeelden waaraan bijna niemand – zeker niet fulltime – kan voldoen. Denk aan de gephotoshopte foto’s van modellen.

Tips voor meer zelfvertrouwen

Wil je je onzekerheid de baas worden? Hieronder geef ik je 7 manieren om je zelfvertrouwen op te peppen.

  1. Lees geen gedachten van anderen

Wat anderen van je denken en vinden kun je niet weten. Besteed er daarom geen aandacht aan. Denk liever: nobody is perfect! Heus! Doe wat jij fijn en belangrijk vindt. Leef je eigen leven, zoals jij dat wilt.

  1. Schrijf op wat je goede en sterke punten zijn

Noteer alle positieve en goede kanten van jezelf. Zowel de eigenschappen als vaardigheden. Zet daarbij ook de succesen (groot of klein) die je daardoor hebt behaald. Zeker weten dat je meer kunt dan je denkt.

  1. Streef naar haalbare doelen

Jezelf doelen stellen die je niet kunt halen, doet je zelfvertrouwen geen goed. Leg daarom de lat niet onnodig hoog en splits je doel op in haalbare stappen. Vergeet zeker niet om jezelf te complimenteren als je je doelen haalt. Dat mag! En het fijne is: het boost je zelfvertrouwen enorm!

  1. Ga schrijven

Schrijf eenzaat vaker in een in een journal ( een mooi boekje met een prachtige kaft). Hoe jij wilt dat mensen jou graag willen zien.Dus ga eens voor jezelf op schrijven wie ben je? Leuke enthousiaste vrouw die ergens heel goed is in of dat je heel creatief bent. Ik kan het niet voor jou bedenken. Maar check eens wat is belangrijk in je leven wat word jij heel enthousiast van.

  1. Boost je kennis

Kennis is macht, die uitspraak ken je vast wel. Aan de slag. Volg trainingen, cursussen, workshops en dergelijke. Zorg dat je meer leert, waardoor je kennis en vaardigheden verbeteren. Doen! Je zelfvertrouwen vaart er wel bij.

  1. Kijk waarvoor je dankbaar voor bent

Dankbaar zijn voor iets betekent dat je tevreden bent. Weet jij wat dat is in je leven? Schrijf dat eens op. Je blauwe ogen, je gezondheid, gebit, handen, sportprestatie, lieve kinderen, je hobby, bijzondere vriendschap enzovoort. Er zijn zeker zaken die je een goed en fijn gevoel geven. Lees het lijstje door. En…? Doet dat je zelfvertrouwen geen goed? Zie je wel: die onzekerheid is nergens voor nodig. Je bent mooi en goed zoals je bent.

  1. Verander je houding

Het is even wennen omdat het eerst wat onnatuurlijk aanvoelt, maar het effect is die kleine moeite waard: verbeter je houding. Sta en zit rechtop, draag kleding waarin je je prettig voelt, kijk mensen aan, praat rustig en glimlach geregeld. Je houding is wat anderen zien en draagt bij aan je zekerder voelen.

Ik wens je een zelfverzekerde toekomst!

Durf groter te dromen. 

Liefs,

Petra