Nieuwsbrief | Januari 2019 |

Warm of koud?

Niets is zo fijn als een warme douche na een lange, intensieve dag of juist om de dag mee te beginnen. Het nemen van een koude douche is echter veel gezonder en schudt je bovendien meteen wakker!

Koud douchen heeft een positief effect op het immuunsysteem, de huid en de doorbloeding. Door koud te douchen kun je zelfs afvallen. Zoveel voordelen lijken de kou wel waard te zijn. Maar hoe zit het precies?

Uit de onderzoeksrapporten bleek dat onder de mensen die tijdens de onderzoeksperiode koud moesten douchen maar liefst 29% minder ziekmeldingen waren vergeleken met de groep die niet koud douchte. Daarnaast werden er geen negatieve effecten gemeld ten aanzien van koud douchen. De onderzoekers concludeerden daaruit dat koud douchen wel degelijk nuttig is, omdat het mogelijk het immuunsysteem versterkt!

Maak er een gewoonte van

Als je het niet gewend bent om een koude douche te nemen, dan kan het moeilijk zijn om met deze gezonde gewoonte te beginnen. Om van de vele voordelen te genieten, kan je echter toch besluiten om te kiezen voor koud water als je onder de douche stapt.

  • De eerste tip is dat je je douche begint met warm water en stukje bij beetje de temperatuur verlaagt, zodat het niet meteen een drastische verandering is.
  • Na een tijdje kan je overstappen van warm naar kouder water en beginnen met deze goede gewoonte.

1 – EEN KOUDE DOUCHE ZORGT VOOR AFNAME STRESS

Dit komt omdat een koude douche de afgifte van endorfine stimuleert. Endorfine heeft een direct remmende werking op onze stresshormonen.  Daarnaast kan de koude douche een positieve bijdrage leveren aan de behandeling van een depressie. Bij mensen die lijden aan een depressie is sprake van een verstoorde huishouding van de hierboven genoemde gelukshormonen. Een koude douche kan bijdragen aan het herstel van de balans van deze hormonen. Ook bevindt zich in onze huid een grote hoeveelheid aan kou-receptoren. Wanneer deze receptoren worden blootgesteld aan koud water vindt er een overweldigende uitstoot aan zenuwimpulsen plaats vanuit de zenuwuiteinden in de huid naar de hersenen, wat opnieuw een anti-depressieve werking heeft.

2 – EEN KOUDE DOUCHE DRAAGT BIJ AAN EEN SNELLER HERSTEL NA SPORTEN

Als gevolg van de kou spannen de spieren van je bloedvaten aan. Dit zorgt ervoor dat je bloedvaten vernauwen. Hierdoor neemt de bloeddruk toe, pompt het hart krachtiger en neemt de doorbloeding in je spieren toe. Als gevolg hiervan kunnen afvalstoffen sneller worden afgevoerd en zuurstof en voedingsstoffen sneller in de vermoeide spierweefsels worden opgenomen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam zich beter kan herstellen. Bekende sporters nemen ook vaak een ijskoud bad na hun wedstrijd.

3 – EEN KOUDE DOUCHE REMT ONTSTEKINGEN

Bij een ontsteking denken wij automatisch aan een rode, gezwollen en pijnlijke plek aan de oppervlakte van de huid. Wat wij echter niet weten, dat er ook allemaal kleine ontstekinkjes in het lichaam zitten. Dit zijn sluimerende ontstekingen in het lichaam die je gezondheid en weerstand ondermijnen. Deze kunnen zich overal in het lichaam bevinden.  Ze worden mede veroorzaakt door leefstijlfactoren waar wij in onze hedendaagse maatschappij aan worden blootgesteld: stress, ongezond en vet eten, overgewicht en een gebrek aan lichaamsbeweging. Een koude douche zorgt voor een toename van een stofje, wat een onstekingsremmende werking heeft.

4 – EEN KOUDE DOUCHE DRAAGT BIJ AAN GEWICHTSVERLIES

In het menselijk lichaam kan onderscheid worden gemaakt tussen bruin en wit vetweefsel. Het bruine vet wordt gezien als het gezonde vet omdat het de energie die je binnenkrijgt uit voeding omzet in warmte. Dit vet is dus nodig om de lichaamstemperatuur in het lichaam te reguleren. Het witte vet daarentegen zet de energie niet om, maar slaat het alleen op. Je kent dit type vet wel, dat bevindt zich voornamelijk rondom de organen en achter de huid – het vet van het welbekende buikje of heupen. Hoewel de meeste mensen een negatieve associatie hebben met het woord ‘lichaamsvet’, heeft bruin vet een zeer mooie eigenschap; dankzij bruin vet zijn we in staat het witte ongezonde vet te verbranden. En laat het nou net zo zijn dat een koude douche zorgt voor een toename in de hoeveelheid bruin vet!  

Weetjes:

  • Koude douche van 10 minuten hetzelfde effect als 1 uur intensief fietsen
  • Je krijgt er een mooie strakkere huid van
  • Door het bevorderen van de circulatie en het verkleinen van de bloedvaten, helpt koud water om spataders te voorkomen en verminderen.
  • Koud water stimuleert je lichaam, activeert het en maakt het alerter

IK BEN OVERTUIGD,

MAAR HOE

krijg ik jou zover?

Om de hele dag profijt te hebben van de positieve effecten van koud douchen, adviseer ik je de dag ermee te starten. Wel is het verstandig de duur op te bouwen. Begin met 20 seconden, de dag erna 30 seconden en bouw het langzaam op naar 2 á 3 minuten. Let wel goed op je ademhaling. Je bent vaak geneigd om te verkrampen en daardoor je adem in te houden. Probeer goed te blijven ademhalen, ook al voelt dit onnatuurlijk. En onthoud; hoe groter de weerstand van je lichaam, hoe groter de positieve effecten!

Nog één opmerking: probeer het zelf en geniet van de effecten!

Lieve groet,

Petra

Advertenties